Broccoli och skink-Paj

Här kommer ett gott recept på broccoli och skink-paj som vi gjorde i måndags.
Det är svårt att misslyckas och pajen blir otroligt god :)

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 dl riven ost
100 g margarin
2 msk kallt vatten
1 krm salt

Fyllning
Broccoli
Purjolök
Salladskrydda
olja

Äggstanning
3 ägg
2 tsk senap
1/2 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
2 dl riven ost

Blanda snabbt ihop mjöl, salt, ost och margarin i en matberedare eller bunke. Tillsätt vatten  och arbeta ihop degen till en stabil rund boll. Låt degen vila i kylen 30 min.

Sätt på ugnen på 200 grader C. Platta ut degen i pajformen (ca. 24 cm i diameter). Nagga degen med en gaffel. Grädda pajskalet ca. 10 min mitt i ugnen.

Skiva purjon. Dela broccolin. Fräs båda i olja i stekpanna. Om det blir vattnigt efter broccolin - häll ut vattnet... Fräs skinkan också... Krydda allt med salladskrydda. Fördela purjon, broccolin och skinkan i pajskalet.

Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen. Häll den över pajen. Grädda pajen ca. 25 min (tills det blir en fin yta). ÄT!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0