Att växa upp som en outsider i sitt hemland

Jag och två klasskompisar skriver en rapport om "att växa upp som en outsider i sitt hemland", vi skriver just nu om utanförskap inom etnicitet (tillhörighet till ett visst folk eller en viss etnisk grupp).

Människan är en individ som har behov av att känna tillhörighet (KASAM) till andra individer och grupper. När grupper bildas uppstår ”vi” och ”dom” och därmed uppstår utanförskap mellan vissa individer och/eller grupper. Man har fördomar om att individer/grupper som har en lägre social klass inte klarar vissa uppgifter (psykologins grunder).





Jag tar gärna hjälp av er om ni har nåt vettigt att komma med :D




Kommentarer
sara

Dessa begreppen känner jag igen från min utbildning. :P Det med vi och dom var det många som sa när vi skrev vårt examensarbete. puss & kram

2012-05-13 @ 13:54:43
URL: http://jagsarasara.blogg.se/
Madeleine

Okej skönt att höra, har också skrivit lite om de :)

2012-05-15 @ 12:10:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0