Lycka

Alltså. Sorry alla som är trötta på mitt tjat om lycka! Men ni behöver inte läsa detta isåfall :)

Om jag ska vara ärlig så tänker jag på att leva i NUET fleeeera gånger om dagen! Det är NU, och NU, och NUUU DU LEVER!! DENNA SEKUNDEN!!!! Vad tjänar man på att leva med gårdagen i tankarna? Vad tjänar man på att leva med framtiden i tankarna?

Visst, om man lever ett liv i en ond spiral där man göds med dåliga nyheter dag efter dag så kan jag tänka mig att livet inte är lätt - men alla har dippar! Det gäller att ta "dipparna", vara ledsen, sörja, bearbeta, prata om det, ta hjälp om det behövs... Och sedan leva med det och gå vidare! Det är DITT liv, det är endast DU som kan göra nåt bra av DITT LIV!!!!

Nu talar jag endast från min egen situation; Sedan det tog slut med Chrille och jag flyttade till Göteborg så har jag bara blivit lyckligare och lyckligare! Jag hade det egentligen jättebra med honom, vi hade en jättefin lägenhet, ett bra förhållande, osv... Men då var jag en innekatt*, när jag flyttade till Göteborg 2010 så hade jag ingen plan. Det enda jag hade var ett städjobb och en luftmadrass hos världens bästa Tove i en 1:a på 28 m2 i stan.

Våren kom, jag jobbade på.. Upptäckte staden allt mer, lärde känna Göteborg, hösten kom, vintern kom, våren kom igen... Och sedan sa det POFF så fick jag ett förstahandskontrakt på en lght, började dansa igen och jag kom in på utbildningen jag drömde om! Nu har jag bott i Gbg i 2 år och jag har lärt känna mig själv på ett djupare plan. Jag vet exakt vad jag känner och vill, just nu.

Varför blev jag så mycket lyckligare då? Detta har jag funderat mycket på. Jag umgås med vänner mycket mer nu än förut, jag har kommit närmare många av er! Jag har kommit närmare min syster! Att veta att man har någon att ringa till när man vill, det är inte självklart!

Ni kanske tänker; "Jag har det helt OK, hur ska jag förbättra det?"
- Man kan ju ta till "större" saker, som tex. Berika sig med att flytta och jobba på annan ort ett tag, utomlands och lära sig om ett annat land och ett annat språk (det skulle jag vilja), jobba som volontär. Helt enkelt förändra något i livet. Om man gör något NU, behöver man inte göra det för evigt, man kan alltid återkomma till sin "startposition" (alltså sin hemstad)!
- Mindre saker man kan göra är: Sprid glädje genom att le mot folk. Okänt folk på stan och folk man känner...
- Genom att ge komplimanger, man blir glad av att höra småsaker! Tex. Vad bra du passade i den tröjan!
- Sprid positiv energi!
- Att visa respekt är viktigt!
- Förhoppningsvis framstår man som en "skön" människa när man gör detta, och då får man förhoppningsvis mer tillbaka!

Tänk er hur mycket värre livet skulle kunna vara om man föddes i "fel" del av världen, tänk att växa upp i ett U-land, att växa upp i ett krig. Tänk att hela tiden vara rädd för att bli dödad. Tänk att inte kunna äta och tvätta sig på flera dagar. Nu tänker ni säkert "jag blir inte lyckligare genom att tänka på hur förjävligt vissa människor har det", nä kanske inte, MEN vi kan tänka HUR BRA vi har det!! Vatten, tak över huvudet och utbildning är långt ifrån en självklarhet! Tänk på allt du har! DU har en familj, DU har en bostad, DU har vänner, DU har gått i gratis skola minst 9 år, DU lever i ett tryggt land, DU är älskad, DU har alla världens möjligheter!!!

Som ni märker så skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om detta! Kommentera gärna och skriv vad ni tycker!


*Innekatt = Innekatter tror att dom har det bra där "inne", för dom vet inget bättre. Men när dom blir utsläppta så upptäcker dom är värld som dom knappt visste fanns. Man blir en "utekatt" när man upptäcker hur bra man kan få det när man öppnar armarna för världen!

Ta hand om varandra!
Jag älskar er!







Kommentarer
Tove

Du har så rätt. Och det handlar så mycket om att våga! Våga vara den där utekatten som ger sig ut på äventyr!

2012-02-16 @ 18:37:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0