Dan före dopparedan

Varför heter det så egentligen? Dopparedan?
ÄÄh!! Skitsamma, det är ju Dagen före Julafton!!
Tänk vad alla små barn är förväntansfulla och tänk vad förväntansfull jag var idag när jag var liten.

Jag hade nog redan gått och lagt mig vid denna tiden. För jag tyckte såhär: Att om man går och lägger sig tidigt så blir det snabbare julafton, eftersom det går fort när man sover. Haha!! Och sen när jag och mina syskon vaknade så trippade vi ner för trappan och där, under julgranen så låg alla vår paket. Vi gick fram till paketen och började kolla på dom "den är till dig, den är till mig...osv". Haha, det var roligt det!

Våra klappar ligger redan under granen.

 

Kan du gissa vilken som är till dig: Mamma, Pappa Emelie, och Hampus!?!? :-D
De får ni reda på imorgon...!

Nu ska vi åka hem till Chrilles familj och där ska vi se på uppersittarkvällen och äta gott.

Ha en bra "Dagen-innan-julaftons-kväll!!"

KRAM PÅ ER & GOD JUL!!



Kommentarer
Mamma

dopparedan betyder att på julafton (förr i tiden va det mer vanligt)så doppade man de torra brödet i skinkspadet som då förr både gjorde brödet mjukare och man fick en mättnadskänsla av fettet i skinkspadet så nu vet du varför det heter dopparedan.Dagen före julafton blir ju därför... dan före dopparedan.Kram Mamma :-)

2008-12-25 @ 12:59:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0